Vă aducem la cunoștință că pentru o navigare cat mai ușoară acest site utilizează fișiere de tip cookie. De asemenea, am actualizat politica site-ului pentru a ne conforma cu Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea, vă rugăm să citiți și să înțelegeți conținutul Politicii de Utilizare a Cookies și Politicii de Prelucrare a Datelor.

Prin continuarea navigării pe site confirmați acceptarea politicii de utilizare a cookies si a politicii de prelucrare a datelor.

Sunt de acord

Meniu
Monitorul Oficial Local
Formulare
Accesibilitate
Contact

Analiza SWOT privind stadiul actual de dezvoltare economico – socială

A. Puncte tari: - Apropierea de municipiul Iași – polarizare de tip “oraș regional”, - Resurse naturale variate: soluri fertile în partea de nord, fond forestier, luciu de apă, roci utile, - Potenţial agricol mediu: 54,88% din teritoriul comunei reprezintă teren agricol; - Prezenţa cernoziomurilor – soluri fertile cu productivitate ridicată; - Există potenţial pentru creșterea animalelor, în special bovine; - Suprafaţă semnificativă a fondului forestier – 2544 ha acoperite de pădure, adică 40% din suprafaţa totală a comunei; În comuna există unităţi economice cu activitate în creșterea animalelor: 2 microferme care se ocupă cu creșterea bovinelor pentru lapte, în satele Voinesti și Lungani; Pe teritoriul comunei au avut loc lucrări de combatere a fenomenelor de degradare a solului (împăduriri, perimetre de ameliorare), În partea de sud-est a comunei se află un corp de pădure din grupa I – cu funcţie specială de protecţie; - Tradiţie în practicarea apiculturii; - Numărul de elevi înscriși în unităţile de învăţământ din comună este în creștere ca urmare a natalităţii ridicate care se înregistrează în comuna Voinești; În comuna Voinești funcţionează numeroase unităţi de asistenţă socială și educative: Centrul de Zi pentru Copii “Sf. Maria“ Voinești, Centrul Multifuncţional Schitu Stavnic, Grădiniţa Particulară “Licurici“, Centrul de Zi Slobozia – fundaţia Link România, Centrul Social Educativ care include și o grădiniţă, realizat prin finanţare FRDS, - În comuna Voinesti se păstrează obiceiuri de iarnă și mestesuguri precum prelucrarea lemnului și olăritul - în satul Schitu Stavnic se practică meștesugul olăritului – ceramica utilitară de Schitu Stavnic; Pe teritoriul comunei există monumente de interes judeţean, mai cunoscut fiind ansamblul Schitu Stavnic; Pe teritoriul comunei, în partea de nord-est este localizată o parte a SCI “Fânaţele Bârca”– potenţial pentru ecoturism; Există potenţial turistic: natural – suprafaţă mare împădurită, acumulări piscicole, peisaj atractiv, religios – mânăstirea Schitu Stavnic. B. Puncte slabe: - Relief accidentat, fragmentat, care determină o accesibilitate redusă în interiorul unor localităţi ale comunei Voinești; - Diversificarea redusă a activităţilor economice: economia localităţilor comunei este bazată exclusiv pe agricultură, - Practicarea agriculturii se realizează individualist, pe suprafeţe mici – fărâmiţarea terenurilor agricole; - Valoarea redusă a indicelui de arealitate: 0,48 ha teren agricol / 1 locuitor, factor răspunzător și de gradul ridicat de sărăcie a populaţiei din comună; - Gradul redus de mecanizare al lucrărilor agricole; - Predominanţa agriculturii de subzistenţă, caracterul “universal” al gospodăriilor; - Structura dezechilibrată a culturilor de câmp (dominată de cultura porumbului) face imposibilă practicarea unei rotaţii corespunzătoare a terenurilor agricole, - Cultura porumbului în monocultură favorizează eroziunea solului; - Comuna Voinesti este inclusă în categoria unităţilor administrativ – teritoriale vulnerabile la poluarea cu nitraţi (provenind din agricultură) – ape nepotabile; - Culturile agricole sunt afectate periodic de secetă pedologică, sistemele de irigații lipsesc. - Lipsa calificării și instruirii agriculturilor; - Sectorul productiv este inexistent (în comună funcţionează doar câteva mori); - Infrastructura edilitară deficitară nu atrage investitorii în sectorul productiv; - Izolarea din punct de vedere al conexiunilor feroviare – comuna nu este tranzitată de nici o linie de cale ferată, - Unităţile farmaceutice sunt concentrate în localitatea resedinţă de comună Voinesti – populaţia din restul localităţilor are acces redus la serviciile farmaceutice; - Serviciile medicale acordate sunt afectate de bugetul insuficient; - În învăţământul prescolar se înregistrează valori mari ale indicatorului număr de prescolari / 1 educator: 24 prescolari / 1 educator în 2009, comparativ cu valoarea optimă de 12 – 15 prescolari / 1 educator; - Comunitatea rromă este afectată de numeroase probleme: nivel înalt al somajului, venituri reduse, pregătire profesională și educaţională scăzute (cu efecte vizibile în participarea pe piaţa forţei de muncă), și acces limitat la serviciile publice; - Gradul ridicat de sărăcie, condiţii improprii de locuit, în special în rândul populaţiei de etnie rromă; - Lipsa calificărilor profesionale pentru populaţia aptă de muncă (mai ales de etnie rromă); - Procent scăzut al populaţiei absolvente de studii superioare; - Gradul ridicat al abandonului școlar în rândul populaţiei tinere de etnie rromă; - Prezenţa abandonului familial în familiile foarte sărace; - Mijloacele moderne de informare și educare sunt slab reprezentate în unităţile de învăţământ din comună; - Căminul cultural din satul Voinești nu este funcţional; - Dotările sportive standardizate sunt inexistente – nici o unitate scolară nu beneficiază de sală de sport și teren de sport amenajat; - Activităţile turistice sunt inexistente, nu există preocupări de valorificare a potenţialului turistic al comunei. - Numărul redus de locuri de muncă din comună determină migraţia populaţiei tinere; - Veniturile scăzute ale populaţiei – cel mai mare procent al veniturilor populaţiei provine din agricultură, care, nefiind una performantă nu permite obţinerea unor venituri ridicate. C. Oportunităţi: - Stimularea înfiinţării de exploataţii agricole pe suprafeţe mari, viabile din punct de vedere economic; - Dezvoltarea sectorului agricol, cu accent pe dezvoltarea unei agriculturi “biologice” sau “organice”, conform cerinţelor UE; - Înfiinţarea de asociaţii de creștere a animalelor; - Înfiinţarea unui centru de preluare și colectare a produselor agricole în vederea valorificării surplusului local; - Organizarea de cursuri de specializare pentru agricultorii locali; - Împădurirea terenurilor degradate prin programe de împădurire, crearea de arii mozaic (alternanţa culturi agricole-pădure); - Realizarea de unităţi de prelucrare a producţiei animaliere (prelucrarea laptelui, a cărnii); - Revigorarea activităţilor meșteșugărești; - Organizarea și modernizarea spaţiilor comerciale pentru respectarea standardelor actuale de siguranţă și igienă; - Amenajarea și modernizarea spaţiului în care se desfășoară iarmarocul săptămânal din comuna Voinești; - Asigurarea diversităţii și calităţii produselor comercializate; - Modernizarea infrastructurii rutiere a comunei prin modernizarea drumului judeţean DJ 248 B, reabilitarea DJ 248 A, reabilitarea drumului comunal DC 38 A, modernizarea prin asfaltare/pietruire a drumurilor sătești; - Accesarea fondurilor prin elaborarea de proiecte pentru Programul Operaţional Regional “Îmbunătăţirea infrastructurii sociale”, domeniul major de intervenţie 3.4– „Reabilitarea, modernizarea, dezvoltarea și echiparea infrastructurii educaţionale preuniversitare, universitare și a infrastructurii pentru formare profesională continuă”; - Racordarea unităţilor scolare la utilităţile moderne (apă, realizarea instalaţiei de canalizare, introducerea încălzirii centralizate, grupuri sanitare moderne); - Creșterea numărului de cadre didactice în învăţământul preșcolar; - Înfiinţarea de puncte sanitare în localitatea Slobozia; - Cadru legislativ care stimulează implicarea sectorului privat în furnizarea de servicii sociale; - Construirea unui nou cămin cultural în localitatea Voinești; - Înfiinţarea de noi grădiniţe în localitatea Slobozia; - Amenajarea de spaţii verzi, modernizarea dotărilor terenului de sport comunal din comuna Voinești; - Amenajarea de terenuri de sport și construirea de săli de sport la unităţile de învăţământ; - Potenţial pentru dezvoltarea pisciculturii – iazurile Chilia și Nedeni; - Dezvoltarea turismului, în special a agroturismului, prin valorificarea surplusului de produse agricole locale, a luciului de apă, a fondului forestier; - Dezvoltarea activităţilor legate de apicultură – crearea unui brand local care să ateste autenticitatea produselor și faptul că sunt ecologice; - Dezvoltarea infrastructurii edilitare și de transport în vederea cresterii gradului de atractivitate a comunei pentru investitorii din domeniul productiv; - Sprijinirea și stimularea vieţii culturale în scopul păstrării și transmiterii tradiţiilor și obiceiurilor populare. D. Riscuri: - Eroziunea solurilor diminuează fertilitatea și rata de regenerare a solurilor; - Restrângerea suprafeţei cultivate și lăsarea terenurilor în pârloagă; - Rezistenţa la schimbare și mentalităţile învechite ale populaţiei vârstnice; - Tendinţa de aridizare a climatului va determina scăderea producţiilor agricole vegetale și, indirect, scăderea producţiei agricole animale; - Cresterea numărului de animale poate determina depăsirea capacităţii de suport a păsunilor, cauzând degradarea acestora, - Concurenţa produselor agricole din import; - Defrisările ilegale pot accentua problemele legate de alunecările de teren; - Migrarea personalului medical calificat în străinătate; - Nivelul redus de trai în mediul rural poate accentua unele boli pe fondul consumului de alcool și al fumatului; - Îmbătrânirea forţei de muncă prin emigrarea populaţiei tinere; - Lipsa investiţiilor în infrastructura edilitară va reprezenta un obstacol în atragerea investitorilor; - Cresterea în continuare a numărului de elevi va determina apariţia unor valori mai mari de 30 elevi / sala de clasă, adică aglomerarea claselor de elevi; - Emigrarea populaţiei tinere va conduce la pierderea tradiţiilor și obiceiurilor locale.